
Minecraft Education als brug tussen klas en kinderziekenhuis –
een project dat veerkracht bouwt
Voor kinderen is een ziekenhuisopname vaak een spannende en onbekende ervaring. Langdurig zieke kinderen missen bovendien het dagelijkse contact met klasgenoten, wat hun welzijn en sociale verbondenheid onder druk zet. Dit project biedt een innovatief antwoord: het kinderziekenhuis Prinses Elisabeth van UZ Gent wordt virtueel nagebouwd in Minecraft Education, samen door klasleerlingen en langdurig zieke kinderen.
Via deze gedeelde digitale omgeving kunnen kinderen het ziekenhuis op een speelse manier verkennen, samenwerken en sociale interactie beleven, ongeacht hun fysieke locatie. Dit vermindert angst, bevordert inclusie en versterkt hun weerbaarheid en veerkracht.
Doelstellingen van het project:
- Virtuele reconstructie van het kinderziekenhuis in Minecraft Education.
- Digitale samenwerking tussen klas en langdurig zieke kinderen.
- Angstreductie via speelse kennismaking met het ziekenhuis.
- Bevordering van sociale interactie en verbondenheid.
- Versterking van mentale veerkracht en weerbaarheid.
- Inzet van Minecraft Education als educatief en verbindend instrument
Activiteiten:
- Ontwerp en planning van het virtuele ziekenhuis met input van kinderen, leerkrachten en ziekenhuispersoneel.
- Gezamenlijke bouwfase in Minecraft door klasleerlingen en patiënten, begeleid door leerkrachten en vrijwilligers.
- Virtuele rondleidingen voor toekomstige patiënten en hun ouders, om angst te verminderen en vertrouwen op te bouwen.
- Evaluatie en kennisdeling met andere scholen en ziekenhuizen, zodat het model breder ingezet kan worden.
Impact:
Dit project creëert een veilige, creatieve en verbindende digitale ruimte waarin kinderen niet alleen leren en bouwen, maar ook groeien. Het versterkt hun emotionele veerkracht, vergroot hun sociale betrokkenheid en biedt een krachtige tool om op een positieve manier om te gaan met ziekte en onzekerheid.
For children, hospitalization is often an exciting and unfamiliar experience. Long-term sick children also miss daily contact with classmates, which puts pressure on their well-being and social connection. This project offers an innovative answer: the Princess Elisabeth children’s hospital of Ghent University Hospital is being virtually recreated in Minecraft Education, together by class students and children with long-term illnesses.
Through this shared digital environment, children can playfully explore, collaborate and interact socially, regardless of their physical location. This reduces anxiety, promotes inclusion, and strengthens their resilience and resilience.
Objectives of the project:
- Virtual reconstruction of the Children’s Hospital in Minecraft Education.
- Digital collaboration between class and children with long-term illnesses.
- Anxiety reduction through playful introduction to the hospital.
- Promoting social interaction and belonging.
- Strengthening mental resilience and resilience.
- Use of Minecraft Education as an educational and connecting tool.
Activities:
- Design and planning of the virtual hospital with input from children, teachers and hospital staff.
- Joint construction phase in Minecraft by classroom students and patients, supervised by teachers and volunteers.
- Virtual tours for future patients and their parents, to reduce anxiety and build confidence.
- Evaluation and knowledge sharing with other schools and hospitals, so that the model can be used more widely.
Impact:
This project creates a safe, creative and connecting digital space in which children not only learn and build but also grow. It strengthens their emotional resilience, increases their social engagement and provides a powerful tool to deal with illness and uncertainty in a positive way.